چکیده:

       بحران درواقع حالتی غیرمنتظره است که در آن وضعیت از حالت معمول خارج شده وباعث بوجود آمدن خسارت های مالی و جانی می شود. در این خصوص زله ی کرمانشاه نمونه ی چنین تعریفی است. ازاین رو برای جلوی از بحران های طبیعی لازم است پنج مقوله را در مدیریت بحران به کار گرفت تا بتوان بر بحران غلبه کرده و مدیریت بحران نیز کارآمد واقع شود. این پنج فاکتور عبارتند از "سازمان دهی"،"ارتباطات"،"تصمیم گیری"،"شناخت عوامل بحران" و "طراحی".به کارگیری این پنج عامل در مدیریت بحران وظیفه ی سازمان های دولتی وغیر دولتی است تا بتوان برمشکلات و حوادث فائق آیند وهر گونه اختلال و کژکارکردی در این پنج فاکتور باعث به وجود آمدن بحران مدیریت می گردد.

از این رو تلاش پژوهش حاضر این است که با بکارگیری سه نظریه هژمونی، دستگاه های ایدئولوژیک و بحران مشروعیت، بحران زله ی کرمانشاه را مورد واکاوی قرار دهد. و هدف تحقیق نیز شفاف سازی عملکرد سازمان های دولتی وسمن ها در زله کرمانشاه است؛ کاربرد این پژوهش نیز می توانددر مدیریت بحران های آینده و بهبود عملکرد دولت وسمن ها کارآمد واقع شود.

     روش تحقیق حاضر با بکارگیری روش توصیفی- تحلیلی سعی در تجزیه و تحلیل پژوهش پیش رو دارد و جهت مستندسازی پژوهش و صدق و کذب چارچوب نظری از روش پیمایشی نیز استفاده به عمل آمده است . سوال اصلی پژوهش نیز این گونه بیان شده است که سازمان های دولتی و غیر دولتی در بحران زله کرمانشاه چه نقشی را ایفا نمودند؟ ودرمقام پاسخ گویی به سوال، فرضیه نوشتار اینگونه مطرح شده است که سازمان های دولتی و غیردولتی به دلیل پایگاه اجتماعی ،ی ،اقتصادی و فرهنگی در جامعه، مشروعیت این سازمانها نزد مردم  می توانند، از بحران های زله کرمانشاه فروکاسته و بر آنها فائق آیند.

 

کلید واژه : سازمان های دولتی و غیر دولتی،زله کرمانشاه،بحران و مدیریت بحران


نویسندگان: تورج محمدی و حسین بادینلو



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها